Marit Broekroelofs begon haar werkzame leven als exportmedewerker op een middelgroot bedrijf. In eerste instantie commercieel-linguistisch opgeleid is zij pas op latere leeftijd met haar conservatoriumstudie begonnen.
Vanaf 10-jarige leeftijd speelt ze cello en gedurende de jaren daarop deed ze ruime ervaring op in grote opera- en symfonieorkesten.
In 1996 kocht ze een barokcello waarop ze zich in eerste instantie als autodidact bekwaamde.
Ze is sindsdien actief als barokcellist en heeft ze zich helemaal toegelegd op de oude muziek. Een paar jaar geleden heeft ze ook de viola da gamba ontdekt en ze bespeelt zowel de diskant-, alt- als basgamba.
Marit studeerde (barok)cello aan de Schumann Akademie en het ArtEZ Conservatorium te Zwolle. Daarnaast heeft ze vele seminars, cursussen en masterclasses gevolgd, in Nederland en daarbuiten. Zo was ze bij Elisabeth Wallfish (GB) voor barokinterpretatie, bij Michael Pospíšil (CZ) voor Basso Continuo, bij Peter Dijkstra (NL) voor Renaissancezang, bij Riccardo Minasi (I) voor barok oratorium, bij Christian Niedling (D) en Rainer Zipperling (D) voor barokcello en bij Paulina van Laarhoven (NL) voor viola da gamba.
Marit werkt als free-lancer regelmatig mee aan diverse uitvoeringen van oude muziek in heel Nederland.
In 2009 richtte ze het Margaretha Consort op, een internationaal ensemble met vocalisten en instrumentalisten. Marit bespeelt een Boheemse cello met een volle, donkerbruine klank, een prachtige 5-snarige Engelse barokcello en diverse viola da gamba’s.
Marike Tuin begon haar gambastudie in Ierland, waar ze les kreeg van Sarah Cunningham.
Ze vervolgde haar studie bij Philippe Pierlot en Anneke Pols aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarnaast studeerde Marike barokcello aan het conservatorium van Amsterdam en studeerde ze aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht, waar ze haar scriptie schreef over de levensbeschouwelijke interpretaties van Mozarts opera ‘Die Zauberflöte’.
Marike nam deel aan orkestprojecten onder leiding van o.a. Gustav Leonhardt, Jos van Immerseel en Philippe Herreweghe en volgde masterclasses barokcello en viola da gamba bij o.a. Wieland Kuijken, Jordi Savall, Roel Dieltiens en Paolo Pandolfo.
Marike speelt regelmatig in kamermuziekgroepen en (barok)orkesten, zoals het cello- en gambakwartet Gut Feelings, het Melpomene ensemble, het Margaretha Consort, La Barca Leyden en het Frankfurter Barockorchester.
In het passieseizoen is Marike veelvuldig te horen als gambasoliste; zo speelde ze verschillende malen in het Concertgebouw in Amsterdam (o.a. met Combattimento Consort Amsterdam) en in de geënsceneerde Johannes Passion met de Nationale Reisopera.